fredag 29 augusti 2008

Sensommarprakt

Denna tid är både fantastisk och bedrövlig! Regnar det och blåser, då tappar jag modet och ser en lång och regnig höst framför mig, med solbrist och påföljande nedstämdhet. Skiner solen som idag känner jag mig som Ronja Rövardotter när hon flytt hemifrån och krampaktigt håller kvar sommaren ända in i frosten. Idag är det en sommardag och imorse bara låg mina garner framför den underbara sensommarbuketten och jag såg hur färgerna harmonierade. Fram med kameran! det ena följer sedan med det andra. Garnerna som ligger där är olika röda, rosa och gulröda nyanser som skall bli hjärterader på min stickning. Vill ni se?


Är de inte blommorna vackra? Det är svårt att se sig mätt när man väl börjar titta ordentligt.


I förrgår klippte jag av hortensiablommor från mina små buskar från iår. De passar så särdeles bra i en judendvas som jag köpte på Returvaruhuset i Stenungsund häromåret. Jag blev så nöjd med arrangemanget ända tills jag igår fick nyhetsbrev från Bakker med beskärningstips. Där stod det att det var bra att lämna kvar blommorna på just hortensiorna, eftersom de hjälpte till att skydda plantorna. Så nu skall man oroa sig för dem när det gäller kylan också, jag som har fullt sjå att oroa mig för om mördarsniglarna skall ta de nya späda skotten på våren! Det brukar de nämligen göra! Tur att jag inte har så allvarlig läggning för att oroa mig. Man får ta det som det blir ändå, med eller utan oro.
Kollobarnet har skrivit om rosen Astrid Lindgren. Den ser inte alls ut som den, som det stod Astrid Lindgren på, när min man fick den i födelsedagspresent på försommaren. Vår är vit med några av de yttersta kronbladen prickigt rosa. Jag gjorde en sökning så att ni kan se hur den skall se ut! Jag tog en bild på vår häromdagen när morgonsolen lyste igenom den. Otroligt vacker, tycker jag. Nu vill jag gärna höra om det är någon som vet vad min ros kan heta?


Jag vill också tacka Helena för min plats i hennes blogg. Vänliga ord som värmer!

3 kommentarer:

Kollobarnet sa...

nej detta verkar inte vara en Astrid, den har uppenbarligen blivit felmärkt i butiken.

Titta in på http://www.floralinnea.com/frameset/welcome.html de har 650 rosor i sortimentet, kanske lite väl många att leta bland men jag tror att du kan ringa dem de är väldigt trevliga där!

Kristina sa...

Tack kollobarnet för ditt råd. Jag skall försöka leta reda på namnet. Någon sa att det kan vara Drottning Ingrid. Värt att kolla!
Kram

PetraO sa...

Oj, vilka härliga bilder! Du skulle ha sett blomsterprakten i Köpenhamn - jag hade lust att köpa med mig hela blomsterhav hem men det blev bara solrosor! Kram