torsdag 18 september 2008

Halsband igen!

Här är mitt 10-åriga barnbarn och jag med samma typ av halsband, men i olika garn och olika färger. Mönstret nedan ger uppgifter för båda garnerna. Jag tänker mig att förutom till halsband kan man använda mönstret till att göra påsydda kanter på kläder, speciellt runt halskanter, eftersom mönstret blir större i ytterkant.



HALSBAND MED MOUSCHER
Garn1: Muskat. Lägg upp 75 (85) lm
Garn2: Bianca. Lägg upp 100 lm
Virknål: 3mm
Varv 1: Fm
Varv 2: 1 dst, *2 lm, hoppa över 1 m, 2 dst.* upprepa varvet ut men avsluta med 2 lm, 1 dst.
Varv 3: Byt färg! Mouschvarv enligt följande. En mousch i varje mellanrum, 1 fm i stolparna.

Mousch
5 ofärdiga st, hämta garnet och drag igenom alla maskorna, 1lm.
Halsbandet knäpps med pärla och garnhank.

2 kommentarer:

teresa sa...

Läckra halsband.

blomman sa...

Fina halsband, skall testa att göra ett när jag får tid. Just nu är det lite annat på min proriteringslista som går före. Tack för tips angående räknare men jag har inte varit framgångsrik i mina försök att få fram den.Jag kommer inte inte ngn sida där jag blir erbjuden någon räknare. Nåväl livet går vidare utan det;-)