torsdag 18 december 2008

Nya tofflor

Inspirerad av Frisky frogs tofflor med mönster från Drops, så har jag nu stickat och valkat ett par. Garnet var inte Eskimo utan ett okänt entrådigt garn, som jag fått av min svägerska. Det och det faktum att jag köpte rött Lovikkagarn till kanten, som var mycket grövre, ledde till att de blev rena katastrofen efter maskinvalkningen. Med uppkavlade ärmar och hårda tag, valkade jag sedan dem för hand till lagom storlek och med form efter mina fötter. Resultatet är jag mycket nöjd med. Har genast börjat med ett par blå.

6 kommentarer:

frisky frog sa...

Vad fina de blev! Riktiga jultofflor.
/Kram

Anonym sa...

Vad du håller PÅ! Man blir trött bara av att titta. Men det är väldigt inspirerande, och i januari ska jag nog ta tag i några textilprojekt själv.

MiA sa...

Underbara tofflor! Ser så där härligt varma o mjuka ut som man vill stoppa fötterna för att slippa kalla vintergolv :)

Jag skrev under tävlingen också, hoppas du inte har missat... Du har något att hämta hos mej!

Önskar dej en skön kväll!
MiA

Akhila's Handblog sa...

Underbara!
Skall just till att kasta tre par tofflor i maskinen - och sen halla tummarna!

teresa sa...

Jättefina o jag avundas dig dina kunskaper i valkning. Är valka detsamma som filta/tova?
Och tack för tipset om hur fixa min basker - men hur gör jag för att arbeta med den i 90 grader - på spisen??

Kristina sa...

Teresa!
Man låter den ligga en stund, låt säga 5 min, i 90 grader. Sedan tar du upp den, med gummihandskar på händerna, och börjar segdra den till rätt storlek. Inga häftiga drag, för då kanske den går sönder vi hålen där materialt äv svagare.