onsdag 25 februari 2009

Amaryllis


I höstas köpte jag 6 amaryllislökar, men satte inte alla före jul, utan väntade med två lökar till slutet på januari. Båda lökarna har utvecklat knoppar ungefär samtidigt, men denna skönhet är först ut med att visa sig i full blom. Den är helt enkelt underbart vacker och nu kan jag glädjas åt den ett tag. Jag står i valet och kvalet att skära av den och sätta den i vas, för jag har fått för mig att de står längre då. har du någon erfarenhet av det?
Kolla tävling hos "Mot nya tider".

8 kommentarer:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Den är helt fantastisk!
Vad fint du fångat ljuset genom blombladen.
Jag vågar inte svara på vad som håller sig längst. Som snitt eller på rot. Ett knep kan vara att ställa krukan svalare om natten.

Anonym sa...

så vacker den är!

och så klyftigt att sätta lökar i januari för blomming nu innan vårblommarna börjar blomma:)

Sunna sa...

Så härlig färgställning, har inte sett den innan, är jättesvag för amaryllis och har alltid några på gång den här årstiden

fale artut sa...

ÅH, så vacker! Måste bli ett vykort! Man kan nästan känna den!

frisky frog sa...

Wow, vad vacker den är! Så skir.

Jag måste få säga (skriva) att dina babytofflor är helt ljuvliga. Jag hoppas att du bloggar dem alla så att vi andra får njuta.
/Kram

teresa sa...

Jag säger bara ÅHH! Kort o gott ljuvlig!

Samtal från min trädgård sa...

Den var ju faktisk ett litet bud om vår även om det är en julblomma. Jag har också hört detta med vas, at de ska stå längre då, men jag vet inte.....

Eva i Stäket sa...

Vilken fantastiskt vacker amaryllis!!