tisdag 24 februari 2009

Bokrean och jag

Under de fyrtio år som min man och jag varit gifta, så har han aldrig åkt ner till stan' för att stå i kö vid midnatt för att få förprickade böcker. Detta hände i år av alla år, då katalogerna nästan inte kunde fresta mig alls. Inte en enda stick- eller virkbok, vad jag kunde se t.ex. Nåja, han fick sina önskningar uppfyllda och uppfyllde även mina. När jag var tonåring, så bodde jag och arbetade i en liten presentbutik i Paradisparken på Marstrand under regattan. Those were the days! Kompisar att ha trevligt med och killar att kolla på. Jag hade sällskap så jag tittade bara på killarna! Det blev sena kvällar och affären skulle öppna klockan 10.00. Snabb frukost brukade bli en fralla och ett jordgubbsbakelse från Bergs konditori. De där bakelserna var rent gudomliga! De var runda och inte som bildens snitt, men när jag läser receptet känns det som om det vore detsamma som då, fast i annan form. Vi får se till sommaren när det finns fina jordgubbar, så kanske jag provbakar. När jag såg att det fanns en sådan bakbok prickade jag för den. Nu när jag skummat i den känns det som att det finns ett och annat att pröva.
Nästa förprickade bok handlade om fuchsior. Det är ett intresse hos mig att driva olika och få dem att övervintra och växa sig stora.
Intresset började, som mycket annat, av att mamma hade Göteborgskan på landet. Landet är sedan länge mitt, men Göteborgskan finns kvar. Förra sommaren var det mycket stam och lite krona mot tidigare, men den är som ett mindre träd. säkert en och en halv meter hög.

I år har jag köpt "Blue Angel" som stickling. Den verkar vara författarens favorit för det finns flera omslagsbilder med just den.

2 kommentarer:

Mia stickar sa...

Åååå det är så vackert med fuchsior! Jag hade en ganska stor samling som frös bort en vinter när det var 30 grader kallt och dörren till lagården blåst upp! Då gav jag upp att övervintra dem men de är så fina!

Amanda sa...

Jag tycker det låter som en härlig överraskning att din man nu till sist/till en ny början ville följa med på bokrean. :) Du hittade åtminstone en godbit! Bakverk är något man kan fantisera om länge och att göra dom är såå roligt. Det var något jag drömde om som liten, att vara kock som bara gjorde goda efterrätter. Haha! Bakverk och blommor förgyller tillvaron, sätter helt enkelt guld på den enkla vardagen. :) Tack för dina uppmuntrande ord, så härligt att höra från andra! Nu är det som sagt sportlov och lite lugn har jag tagit mig, mellan varven av arbete. Ha en bra vecka!