söndag 1 mars 2009

Månen och Venus

Nu är jag tillbaka vid datorn igen efter en helg på landet. Både film och Opera var roligt att se, även om det är en klar skillnad på kvalitet när det gäller Stockholmsoperan jämfört med Metropolitan.
30-årskalas för brorsdotter hemma hos bror och svägerska under lördagkvällen var väldigt trevligt. Jubilaren hade ju också en 3 månaders liten tjej, så släkten hade verkligen något att fira. Kalaset avslutades med att vi satt och sjöng till gitarrackompagnemang precis som i vår ungdom. Jättehärligt!
Bilderna som jag vill visa trots alla fel och brister är på den underbara himlen i fredags kväll med Månen som liggande skära med Venus en bit ovanför. Hur det blev en femdubbel måne med lika många Venusar på korten vet jag faktiskt inte, men så är jag också bara amatörfotograf. Jag har även en känsla av att kameran håller på att lägga av. Bilderna blir mer och mer suddiga för varje dag mot tidigare. Har någon haft samma erfarenhet? Jag undrar nämligen vad det beror på.

5 kommentarer:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Vilken upplevelse, vi är små i en stor helhet.
Jag köpte mig en ny kamera vid årsskiftet, en enkel systemkamera för nybörjare och en ny värld öppnade sig. Rekommenderas.
hej fr. Koftan

MiA sa...

Så vackra foton!

Önskar dej en mysig söndagskväll!
MiA

Kollobarnet sa...

Bilen är jätte fin men jag skulle gissa på att det är rörelse som format månen på bilden. Om man fotograferar i dålig ljus, utan blixt kan vissa kameror vara våghalsiga på automatisk inställning och ta bilder på långa tider dvs under 50 delar av en sekund och ibland ännu lägre. När detta görs är det omöjligt att fota utan rörelseoskärpa. Vet inte vad du har för kamera men nu har många kameror en bildstabilisator i sig som minskar risken för just detta även vid kortare tider. En ny kamera kostar lite men oj så kul det är så det rekommenderar jag verkligen även om denna fortfarande lever, för många kameror kan man inte ha.

Missen sa...

Vilken härlig kväll, jag såg denna vackra bild på himlen från vår eurytmisal på Rudolfsteinerskolan.
//Marie

Kristina sa...

tack, kollobarnet, för goda råd. Det stärker mig i vägen mot ny kamera.