torsdag 9 juli 2009

Blomsterskötsel en regnig dag

Äntligen så kom det regn även över oss i yttersta havsbandet! Åskan har mullrat flera dagar och nätter lite runtomkring och längre in på ön har det regnat, men inte här. Det tröstlösa vattnandet har fått fortgå och jag vattnade både med kanna och slang, senast igår.
På kvällen var vi nerbjudna till bror och svägerska för att träffa kusin med fru och min andra bror och svägerska. Öppet för en mycket trevlig kväll sålunda. En sån' där när jag även röker en cigarill! (Slutade att röka 1975 och lovade mig själv att aldrig mer ta en cigarett, vilket jag inte heller gjort, men jag röker ca 10 cigariller om året vid festliga tillfällen.) Jag hade klänning på och tog ett par tygskor och sa att anledningen till det var bland annat att det skulle komma regn innan vi skulle gå hem. Av någon anledning regnar det alltid när man bär tygskor. Är det någon som kan det axiomet? Oh.. visst regnade det innan vi gick hem - härligt för min törstande trädgård!
Idag är det växlande skurar och jag har passat på att stå i uterummet och lägga på några skedar kogödsel på alla innepelargonierna för att de skall orka resten av sommaren. Samlade på bordet ser de ut som ett blomsterhav.
Här kommer också en levande marsipanros. Queen Elisabeth förstås!

1 kommentar:

Carina sa...

Här i Halmstad har det inte regnat sedan i morse. Brukar väl inte regna så mycket ute på Tjörn? Men å andra sidan vet jag ju inte var på ön du bor.

Vilken ros, du har helt rätt, en riktig marsipanros. Vackar är den.