onsdag 15 juli 2009

Kristinas uppifrån-och-nerkofta





Jag känner mig lite utanför bland alla som deltagit i Tant Koftas KAL, Koftans kofta. Därför tänkte jag att jag skulle visa min kofta, från tiden före bloggen. Idén är i mångt och mycket precis densamma, men jag har stickat i enbart rätstickning och gjort en A-linje genom att börja med tunnare stickor och succesivt gå över till grövre.
Raglanökningarna är gjorda vartannat varv de första 10 cm och därefter vart 4:e varv. Jag ökar till kropssmått minus 10cm. Jag har inga kilar under ärmarna utan räknade med ca 6 cm upplägg (3 på var sida om markeringen på både kropp och ärmar som sedan sys ihop under ärmen) efter raglanökningarna vid övergången till kropp och ärmar. Detta leder till 2 cm rörelsevidd.
Längden på ärmarna är 3/4, vilket jag trivs med. Egentligen hade det att göra med att garnet inte räckte längre. Jag stickade ärmarna parallellt så långt garnet räckte.
För att vara lite personlig gjorde jag bara två knapphål högst upp.
Detta är ett riktigt trivselplagg som jag använder mycket.

7 kommentarer:

groblad sa...

Så fin! Precis vad jag behövde se. Håller på med en rätstickad uppifrån med tre knapphål men så börjar jag tveka lite när jag ser att alla andra pysslar med strukturer och spets och grejer... Nu ser jag att det räcker som det är!

heidi sa...

så snygg den är!

och vilken fin bild! jag gillar att helheten ser så genomtänkt ut!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej!
Vad roligt att få se din kofta. Enkelhet vinner alltid i längden, snygg färg som passar dig precis.
Många ha det gott hälsningar från Koftan

Carina sa...

Inte så underligt att den koftan har blivit en favorit så snygg som den är. Du stickar också väldigt jämt. När jag stickar bara räta så tycker jag att det blir väldigt ojämnt som är raka motsatsen till hur det blir när jag stickar slätstickning. Väldigt snyggt du fått till med armökningarna också.

fale artut sa...

Mycket stilig kofta!
Jag har påbärjat en stickning med Muskat-garnet.
Mycket trevligt som du sade.
Nu åskar det IGEN!

ANNEPÅLANDET sa...

Den var veldig fin! Meget vellykket fasong & farge!

Froding sa...

Hej!
Vilket garn har du använt och hur många maskor la du upp i halsen och hur lång är din raglanlinje. MPnga frågor blir dé!!//Marianne