måndag 17 augusti 2009

Fuchsior

Jag har en särskild kärlek till fuchsior, eftersom de trivs i vandrande skugga och därför är särskilt lämpade för vår trädgård.
Denna ljusa skönhet med små blommor, såg jag första gången i trädgården hos min son på Irland. Jag tyckte den var så himla söt, så jag ville gärna ha en likadan. Jag beställde från Rockdala och fann till min förvåning att den var vinterhärdig. Den vissnar helt på vintern, när den står ute, och man får klippa ner all veden på våren, men sedan kommer den så långsamt igång och nu i augusti är den en jättestor buske med massor av blommor. Denna variant är inte vinterhärdig, men starkväxande och blomvillig. Jag tog sticklingar i augusti förra året, tre i varje kruka, och här är nu en häck av fem krukor. Det är helt enastående vad de har vuxit på ett år. De stod i fönstret på sommarstugan (frostfritt, ca 5 grader) som helt vanliga fönsterkrukor under vintern.
Vad jag nu vill erbjuda är att om någon har vägarna förbi eller är i närheten av Tjörn, så får ni gärna komma och ta sticklingar av främst dessa två sorter. Den med ljusa blommor i stor mängd är vinterhärdig och kan alltså planteras ut nästa sommar om man tar sticklingar nu i höst. Man behöver kunna vinterförvara dem frostfritt, ca 5-10 plusgrader. Ju varmare desto ljusare. Detta för att sticklingarna skall växa till sig inför nästa år.
Jag säljer också fullvuxna plantor om någon är intresserad, men jag skickar inte, för jag tror inte det lyckas.
Är du intresserad så hör av dig på mailen.

1 kommentar:

fale artut sa...

Det var några som har det som pärla i guld! Så häftigt att den klarar sig ute året runt!