söndag 8 november 2009

Sommarens sista blommor

Nu har vi tillbringat lördag och söndag på landet, dels för att gå på "Turandot" på Metropolitan på Saga-biografen, dels för att stänga ner inför vintern. De växter, som jag ställt i källaren för vinterförvaring skulle kollas och döm om min förvåning, när de här skönheterna stod i blom i mörkret. De har inte blommat förra året (lökarna var väl för små?) och heller inte detta år, men sent omsider, undanställda så ingen ser dem, så smyger de fram minsann! Nu har jag plockat av dem och tagit dem med mig till stan' till glädje. Mycket mer pockande med sina sprakande brandgula lyktor, stod "Lyktgubbarna" sida vid sida ute vid husknuten. Nu är även de inplockade och några står i vas och torkar och övriga hänger på tork. Denna växt har flera namn, Japanska lyktor och Judekörs förutom Lyktgubbar har jag hört olika odlare kalla dem. De lyser verkligen upp i höstmörkret!

2 kommentarer:

fale artut sa...

Så vackert! Lyser upp i tillvaron! ha det så bra!

Sunna sa...

Men visst är det lite separationsångest att plocka undan allt, vad härligt du fick lite blommor. Tofflorna till lillen var bedårande