torsdag 25 februari 2010

Vacker vinter

Visst är vinter vackert!
Nu snöar det igen! Flingorna är stora som chips och täcker över fågelfröna på nolltid. Stackars fåglar! Det värsta är att bekymret med all snöskottning nu har börjat förskjutas mot oron för hur det skall gå med vårfloden. 2010 är ett år som kommer att gå till historien vad vädret beträffar.
Jag har alltid hört av mamma att ingenting kunde mäta sig med de kalla vintrarna under kriget, men det var före min tid. Nu kommer man nog att säga att ingenting går att mäta mot 2010. Vilken tur att vi numera har råd och möjlighet att värma upp våra bostäder! Man skall inte glömma hur bra vi har det gentemot föregående generationer.
När min äldste bror föddes en januaridag i en stadslägenhet på femte våningen i centrala Göteborg 1942, fick man bära upp vatten från gatan p.g.a. kylan. Värmen i husen hölls låg eftersom det var krig och energiransonering och detta gjorde att rören inte användes för risken att systemet skulle frysa sönder. Detta hörde jag berättas när jag var barn.

1 kommentar:

The Willow Fairy sa...

Jo denna vintern kommer nog att gå till historien. Vi hade en del snöiga vintrar när jag var barn, men jag tror detta slår det mesta och så kallt det har varit hela tiden, men det verkar ge med sig nu. Och solen värmer mer för var gång den kikar fram. Snart dags att dra fram en stol till en skyddad solig vrå på utsidan och sitta och njuta.

Vad vacker din kofta blir - verkliga vårfärger - som scilla, tulpaner och primulor