lördag 10 april 2010

Lyckan är sällan fullkomlig

Idag gick jag med glädje ut för att titta på alla vårblommorna, för att se hur de utvecklats under natten. Pest och pina.... rådjuren hade varit framme. På krokusarna var blommorna noggrannt utvalda så hälften av beståndet var renätet på blommor! Likaså var hundtandsliljorna avätna men dessa var ätna ända ner till jorden och ca 10 tulpanknoppar, alla samlade, avätna med stor precition. Inte mer än t.o.m blomknopparna var uppätna, för resten av skaften var kvar. Jag måste säga att jag var ganska ledsen!
För att muntra upp mig själv och andra bjöd jag bror och svägerska på lunch i trädgården. Soligt och fint till att börja med, men sedan allt molnigare. Ju kallare det blev, ju varmare blev vi av sill och nubbe, kaffe med konjak etc. Härligt med första lunchen ute!
Inne har det också hänt trevliga saker sedan sist. Påskriset av slånbärskvistar har slagit ut i full blom och det är underbart vårligt och vackert. Vackrare när man ser det på nära håll än i snåren, där det alltid ser lite smutsigt ut, på något sätt.

3 kommentarer:

MalinSj sa...

Hej Kristina
Ja, visst är det tråkigt med dessa rådjur som alltid äter upp nånting i trädgården varje år. Förra året försvann samtliga knoppar på julrosorna, och det var väldigt många i både mörkrött och vitt. Nu har jag köpt odörpinnar på en handelsträdgård, så vi får se hur länge det går. Rådjuren har redan ätit upp bladen på några lökar som precis har kommit upp i ljuset, annars är de faktisk vackra att se på. Tänk att våren kommit redan till er, så att man kan äta ute. Ha en fortsatt skön helg //MalinSj

The Willow Fairy sa...

Rådjur är riktiga finsmakare när det kommer in i trädgårdarna - det är tur för vissa rådjur at det inte är tillåtet att jaga i tätbebyggt område annars hade det varit rådjurssadel till middag flera gånger om...

teresa sa...

Du får tänka som så att nu är rådjuret lyckligt iallafall...