söndag 18 juli 2010

Sommarens fägring




Nu kommer den underbara tid då man kan plocka blommor och sätta i vas.
Vadå, det kan man väl göra från tidig vår....eller? Jovisst, men då blir det en blomma mindre för varje blomma man plockar! Det som börjar nu är att ju fler luktärter, krasse eller dahlior jag plockar desto mer blommor blir det. Slutar jag plocka så slutar de att blomma. Därför är det så härligt att strosa omkring och plocka blommor, eller som idag, blåbär till en paj.
Annars har det varit en hel del jobb med boden. Nu är den färdigmålad. Byggarna skall komma tillbaka i augusti och sätta upp lister, så det slipper vi. Det ingår dessutom i priset.

PS. Dessa luktärter blir ca 85 cm och behöver inte någon ställning utan kan hänga ner. Det gör de i en stor förzinkad tunna där jag också har två tomatplantor av sorten "Hundreds and thousands" som min vän från Mozambique kallar för vilda tomater.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbara bilder

Damen sa...

Åh luktärtor! Det är min favoritblomma. Jag vet inget som luktar så gott!