onsdag 23 februari 2011

Vår i sinnet

Ute är det underbart soligt vinterväder, men inne och i hjärtat är det vår. Jag är så glad över att det finns alla möjliga små vårblommor att köpa, så att man riktigt kan känna våren. Ljuset gör att det känns vår i hela kroppen, även om vintern är bister med många minusgrader.

Ljuset gör att man känner att det är dags för förnyelse överhuvudtaget, med lust att fixa och greja hemma och på landet. Under helgen som gick var vi på landet och jag klippte ner alla inomhuspelargonier och snyggade till dem. Jag hör till dem som sätter sticklingarna i vatten. Så nu har jag massor som förhoppningsvis skall slå rot. Det blir lagom att plantera dem vid påsk eller så.

Igår blev det en ny thehuva till sonen. Jag hade i forntiden tovat en, men det blev med tiden väldigt smutsig och jag erbjöd mig att tvätta den. Naturligtvis blev den inte ett dugg renare, utan färgämnet i the sitter väldigt bra kvar. Så nu blev det en ny tvättbar istället. tyget har jag visat i tidigare inslag.

6 kommentarer:

Carina sa...

Kristina! Nu har jag kommit så långt med baby-koftan (Den blå på din blogg) mönster hos Tummelisa - så att jag har stickat på ärmarna på koftan. Jag undrar bara: de 8 maskorna som sätts på en tråd vid varje ärm, vart ska de ta vägen? Hoppas du förstår vad jag menar.

Kristina sa...

Hej Carina!
Bra att du frågar om du undrar. Jo, de skall bilda en rak bit under ärmen (början på ärmhålet, om man kan säga så)som skall sys ihop med en rak bit som bildas på ärmen när den är ihopsydd.
Grundläggande anledning är att man måste ha ett avstånd när man skall sticka ihop bålen med ärmarna, annars får de inte plats på rundstickan mellan fram- och bakstycket.
Hoppas det klarnar. Lite svårt att förklara, när man inte kan visa.
Hälsningar
Kristina

Carina sa...

Tusen tack Kristina, då vet jag.

ewa-christine sa...

Så många fina saker som du gjort, tehuvan var verkligen en pärla.............

Carina sa...

En sådan tehuva vill jag ha. Den är ju helt ljuvlig. Och jag som bara dricker te skulle ju behöva en sådan. Hur har du gjort?

Kristina sa...

Hej Carina!
Tygets mönster består av tekannor, så jag har bara valt ett lämpligt ställe på tyget. Huvan består av yttertyg, fibervadd och foder. Allt är ihopsytt samtidigt. Öppet nertill. Det bruna tyget är en rak remsa, som kantar såväl ut- som insidan. Handtaget är en ihopsydd snedremsa av fodret, stoppad med vadd.
Hälsningar
Kristina