tisdag 1 februari 2011

Vintage för män i farten


Jag har tidigare visat en 50-talsväst, som jag har stickat. Jag har använt garn från glömda hyllan. Fint grått kamgarn, men det har inte lockat tidigare. Till detta plagg tycker jag att det är perfekt. Hela västen är gjord med en fin ytstruktur med resåreffekt med hjälp av miniflätor och aviga och räta ränder. Garnet är lite "torrt" och fyller inte, vilket ger stickningen en speciell karaktär, som gör att det inte ser "gulligt" ut, utan passande till herrplagg.


Ärmkanterna är stickade lösa remsor, som är påsydda. Är man noga blir det snyggt! Men remsorna är ju raka, men det är inte ärmhålen! För att få det fint har jag därför dragit i en tråd i ytterkanten. (Kolla den vita knappt synliga tråden på bilden) Med tråden kan jag dra i ytterkanten tills den blir lagom lång och därefter har jag pressat mycket lätt med fuktig trasa. Detta knep kan man använda i alla kanter som inte vill bli släta av sig själv, t.ex. halsringningar.

1 kommentar:

Elna sa...

Mycket välgjort arbete. Du måste ha oändligt stort tålamod.